21/10 onsdag

Hola!

Ska snart göra läxan men tänkte skriva det dagliga blogginlägget först. Har suttit och pratat med Diana, Nasomi och hennes kompis från Japan en stor del av kvällen så därför har jag inte gjort det tidigare. Var på väg ut i köket för att ta lite mackor med tonfisk eller ost när de frågade om jag ville ha lite hemgjord sushi. Så klart man inte tackar nej till det erbjudandet! Sjukt god var det dessutom. Måste laga någon mat till dem någon gång. =)

Idag har jag fått reda på vad det är de bygger upp på Plaza Mayor. Det är nämligen så att de ska ha en marknad för begagnade böcker där. Tror inte att det är något som jag tänker köpa men det kan ju alltid vara roligt att titta på. ^^

Idag var jag ju till Karla igen och det gick riktigt bra idag också. I slutet gick hon till mamman i familjen och sa "mamma, jag vill inte att Elin ska gå" ^^. Vi börjar bli riktiga bästisar nu ;)

Imorse följde jag med Kina och hennes familj och åt frukost på ett ställe nära oss (inte samma ställe som vi var på med dig pappa). Följde även med och åt lunch efter skolan och då betalade Kinas föräldrar för mig  =). Kina frågade nyligen om jag vill följa med imorgon och äta frukost imorgon också. Får däremot se om jag följer med. Det är nämligen så att jag har börjat fundera på om jag ska åka tillbaka hit två månader efter jul också. Har tänkt på det innan men tänkt att det inte går för att jag ska fortsätta jobba som danslärare. Nu har däremot Suzanne frågat om jag vill fortsätta jobba nästa termin, vilket menas att det kanske skulle vara okej om jag inte gjorde det. Däremot är det ju lite elakt mot Emma plus att jag tycker att det är väldigt roligt att jobba som danslärare. Samtidigt skulle jag kanske vilja åka utomlands och jobba som "sport & aktivitetsledare" på hösten nästa termin och då skulle jag ändå inte kunna fortsätta.
   Gick och kollade upp vad det skulle kosta med Diana (som älskar ideén på att jag kanske ska stanna) med åtta veckor till här nere. För boende och skola skulle det kosta 1500 euro. Vet inte om man skulle kunna få studiebidrag för den tiden eller om det inte går att förlänga på så sätt.
   Den största anledningen till att jag vill stanna är att jag vill lära mig mera spanska. Tror inte att jag kommer kunna prata så bra som jag vill i december, dit jag har betalt.
   Plus de 1500 euro som boende och skola kostar skulle även flygbiljetten gå på ca 250 tur och retur. Därefter skulle det vara maten här nere. Allt som allt skulle det kanske bli 2500-2600 euro och det vet jag inte om jag har råd med utan att jobba =/. Tror däremot att jag kanske skulle kunna klara mig med det tills jag kommer hem och kan jobba ihop pengarna igen. Åh, fast just nu känns allting nästan för komplicerat för att stanna... måste tänka lite till. Problemet är bara att de på skolan vill veta ganska snart hur jag tänker göra.

Stackars er som har fått läsa det här inlägget nu, men jag känner att jag måste få lite åsikter om vad ni tycker.

Buenas noches!
Elin

Kommentarer
Postat av: Mormor

O Elin jag börjar känna mig delaktig i dina grubblerier om stanna eller inte stanna. Kan det vara jag som påverkat dig i och med att jag berättade om Madeleines två terminer där nere? Eller vad säger du? Kan förstå att det är svårt att slita sig när man har så trevligt. Inte klokt att det skall kosta så mycket. Hoppas du kommer fram till ett ställningstagande så du inte behöver vackla hit och dit. Knäpper händerna! Skönt att du fick värme i alla fall! Bamsekram! Mormor

2009-10-22 @ 09:56:59
Postat av: Tobias

Du verkar ha det bra i Spanien du Elin =)

2009-10-22 @ 13:40:41
URL: http://grymtroligperson.blogg.se/
Postat av: mamma

Jag förstår att du gärna vill fortsätta att plugga. Men det är väldigt mycket pengar och du hinner knappast få ihop till det genom att jobba på jullovet.Så jag har svårt att tänka mig att det är genomförbart.Sen tror jag att jan och feb är tråkiga månader vädermässigt där också.



Men om du börjar jobba som reseledare i något spansktalande land så får du ju språkträning utan att det behöver kosta dig en massa pengar. Är inte det något att tänka på?



Vad gulligt att du och Karla blivit sådana bästisar nu!



Roligt för Kina att ha sina föräldrar där nu. Var bor de någonstans?



Nu har jag börjat mitt höstlov. Ska bli skönt med sovmornar!! Hoppas bara att vädret blir lite bättre snart. Idag är det riktigt ruggigt höstväder.



Vad skönt att de satte på värmen så ni slipper frysa.



Pussar och kramar <333 mamma

2009-10-22 @ 18:53:18
Postat av: Elin

Nej, mormor det är inte lätt.. tror däremot att jag skulle tänkt så ändå, även om du inte hade påmint mig om Madde. Har hört det tidigare och så också när jag pratade med henne :)



Haha, mamma. Så klart jag förstår att jag inte hinner jobba ihop till det på jullovet :P. Nej, lite smartare än så är jag.

De bor ganska mycket i början av gamla staden från vårt håll. Ganska nära "shoppinggatan". Förstår du vad jag menar?

2009-10-23 @ 15:09:44
URL: http://elinpelin19.blogg.se/
Postat av: p

Hej Elin jag förstår hur du tänker, men jag kan övertyga dig att skolan har svårt att få elever just denna period, och då försöker dom med allt, detta hör till livet för att få in inkomster.

Min mening är att du tar en paus och sattsar igen, kanske samma ställe eller på annan plats där man talar spanska.

Du vet att jag vill hjälpa men även för mig blir det svårt eftersom jag får mer utgifter när mamma flyttar. Jag vill ju att vi har kvar huset som en kärna i livet.

Kramar från P.

2009-10-23 @ 16:50:33
Postat av: Mormor

Hola mi corazon! Varför skriver du aldrig? Börjar bli riktigt orolig! Du mår väl bra? Här är allt sig likt. Morfar på teatern och jag i kyrkan. Och nu har Julia åkt till la France. Hoppas och tror att det skall berika henne. Puss o kram! Morfar o mormor

2009-10-25 @ 14:35:51

Vad tycker du?

Ditt namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

Vill du att jag ska spana in din sida så skriv den här:

Vad har du på hjärtat?

Trackback
RSS 2.0